Naxos, via Syros, och vidare till Samos!

Sadar, nu ska vi se om jag kan skriva nagra rader om de senaste dagarnas handelser.

Vi akte klockan 6 pa onsdag morgonen fran Amorgos, och inte 5.25 som vi hade fatt for oss och anlande i Naxos hamn vid 9. Vi mottes aven dara v nagra rumsraggare och valde en vid namn Studios Maria och vi tyckte rummet var bra och i en prisklass som kandes bra, 25 euro/natten. Men det var lite annorlunda for vi hade ett rum med en dubbelsang dar Anna sov och sedan stod det en sang i koket bredvid kyl och diskbank som jag tog. Och sa hade vi tva balkonger med, inte fu skam det!
Eftersom vi anlande sa tidigt och inte hade sovit overdrivet mycket pa natten mellan tisdag-onsdag sa kilade vi ner till stranden och bredde ut oss pa vara strandmadrasser. Denna onsdag stod luften stilla och det var stekning pa hog niva gar jag nog saga, men vattnet var underbart(igen, jag vet) och det var sadar varmt att man inte hade nagra som helst problem att doppa sig. Sedan vart det lite lunchande och siesta innan vi pa kvallen gick en svang ner i hamnstaden. Vi traskade till en port vid hamnen som byggts till Dionyssos eller Appolons(?) ara, det skulle egentligen byggts ett tempel men det vart aldrig klart tyvarr. Sedan fortfatte vi att traska en bit och sag da an skylt om att man kunde segla med S/Y Annabella till nagra smaoar och letade med hjalp av en annan svensk upp vart man kunde fa mer information och boka. Och efter en lite overlaggning sa bestamde vi oss att hanga pa.. Och for att aka med skulle man helst ha keps eller hatt sa vi fick traska ivag pa hattletande och hittade tillslut varsin som vi bestamde oss for att sla till pa.
Dagen darpa klev vi alltsa upp vid halv atta for att ta oss ner i hamn i tid till baten. Vi akte pa havet och George som var kapten talade lite om hur segling fungerar och sedan om vilka oar vi sag och sadar..Det var en skon tur och vi fick testa pa att styra segelbaten med, vilket jag tyckte var en aning laskigt. Dessutom tror vi att vi kan ha sett delfiner med! Jag vill i alla fall tro det! :) Sedan stannade vi till pa Kato Koufonissi for att ata en delikat middag, farsk fisk, och ta oss ett dopp i det klaraste vatten och snorkla lite. Och vi valde en liten vik dar det tydligen var helt okej att vara nudist, och den saken ska jag arligt talat saga att jag itne forstar mig pa! Men jag och Anna valde att behalla vara bikinis pa! Sedan seglade vi tillbaka och det var verkligen mindra mysigt for det blaste och skvatte vatten och det kandes som att det tog betydligt langre tid an 3 timmar. Sedan gick vi hem, duschade och gav oss ut pa promenad upp till Naxos Kastro som var mysigt. Det var sma grander och gulliga gator med tavernor, supermysigt helt enkelt! Men aven denna dagen tog slut och pa fredagen var det dags for avgard igen pa kvallen. Sa gredafen spenderade vi pa stranden och sedan tog vi det lugnt hemma innan det var dags att bege sig till hamnen igen, men dit gick vi skjuts av Maria pa hotellet och det tackar vi for!
Sedan anlande vi till Sirus vid 9 pa kvallen och efter lite letande och mindre hjalpsamma resebyraer hittade vi ett stalle dar vi kunde dumpa vaskorna for att se oss om eftersom on verkade sa fin. Sa vi gick omkring lite och fick syn pa ett sant dar litet turisttag som kan liknas vid parken zoo taget och tog oss ett varv i den och fick se lite mer av stan aven om det var en liiiten del. Anna uttryckte sig och sa att det sag ut som ett 'Mini-Athen' och det gjorde det nog nar jag tanker efter. En ganska sa liten o som kandes kanske exploaterad. Sedan kilade vi for att hamsta vaskorna, ata valdigt sen middag vid 23-tiden och darefter satt vi pa internetcafe for att fordriva tiden lite innan varan nattgarja skulle ta oss vidare till Samos.
klockan 1.10 anlande var farja i hamn och vi forsokte hitta bra platser att sova nagra ynka timmar pa och tillslut fick vi en plats dar Anna kunde lagga sig pa golvet och forsoka sova. Sjalv valde jag att sita i satet och fa lite somn.. Det gick sadar for bada tva och det var tva slitna tjejer som vid 7-tiden klev av farjan i Vathy och vi overvagde att leta upp en buss, men la snabbt den tanken at sidan och plockade en taxi som tog oss till Pythagorion dar vi hittade ett boende snabbt med hjalp av chaufforen som sa att Pythagorion ar det basta stallet pa Samos.
Sedan var det OVERRASKNINGSDAGS!! Annas mamma och pappa befinner sig namligen ocksa har pa on och inte alls langt ifran, sa vi hoppade in i taxi som tog oss till deras hotell dar vii at frukost och vamtade pa ratt lage. Sa vi smet upp till Poolen med varsin juice och la oss och nar Annas pappa Thomas klev ut pa balkongen ropade vi Kalimera!
Thomas svarar: Kalimera! Ar det bra?
Anna: Jaa!
Thomas: Vad gor ni? Festar ni pa morgonen?
Anna och jag: Jaajaa!
Sedan gar Thomas in och har alltsa inte greppat att det var Anna och jag som satt dar och vi holl p att skratta ihjal oss.
Sedan kliver han ut efter ett tag igen..
Thomas: Vart ar ni ifran?
Anna:Sverige.
Thomas:Jahaa, inte Danmark?
Anna:Neej.
Thomas: Okej, vart igran?
Anna: Eskilstuna
Thomas:Nej, det tror jag inte pa..
Anna tar av sig hatt och glasogon under tiden och sager: Heej Pappa!
Har kommer aven Angela ut pa balkongen och vi far oss ett ordentligt skratt, och ett riktigt roligt minne att lagga pa minnesbanken!
Efter lite snicksnackande sa fick vi erbjudande om att folja med dom och bada i Voutsalakia vilket vi tog, aven Annas bror och hans tjej var med, och vi hade en valdigt trevlig stund och at god mat(Som vanligt)!
Sedan akte vi hemat och tog en dusch, lagade lite mat och sedan motte vi upp Angela och Thomas gor att aka till Samos stad(Vathy) och kolla runt, men det var inte sa mycket att se men vi hann med en farskpressad juice pa torget dar barnen sprang omrking och lekte. Och det ar nagonting med stamningen, jag bara njuter alltsa!
Men vi akte hem ganska snart igen och tog oss en snabbis i Pythagorion innan vi var sa trotta att ogonen gick i kors. Sa val pa rummet tog det inte manga minuter fran det att vi la oss tills dess att vi somnade.
En liten avvikare har bara angaende boendet. Varan kyl fungerar inte riktigt som den ska, sa det bi igar kopte sasom mjolk,korv och palagg vart ju inte kallt och vi fick be dom kopa nytt och fixa den vilket som nu sager att dom gjort, men det fina ar att det lilla frysutrymmet har ungefar den kyla som en kyl ska ha. Sa sa dom att imorgon blir det ett rum ledigt om vi vill byta, sa vi far val se hur det slutar. Vi kanner oss inte sa sugna pa att betala fullt pris for en kyl som inte fyller sin funktion!

Och nu tror jag faktiskt jag kommit fram till dagen idag.. Vi tog oss en sovmorgon, och darefter lite disskussion med hotellagarna om kylen, och sen kom annan rara foraldrar over med mat at oss innan vi traskade till stranden, eller viken, har i narheten av hamnen. Jag tyckte det var en mysig liten vik och vi tog ett par solstolar och forsokte sola lite, men det var galet varmt sa jag fick doppa mig med jamna mellanrum och vattnet har var behagligt och svalkande. Sjalvklart var jag tvungen att he en farskpressadjuice idag med, mums! Sedan sa unnade vi oss lite massage, det var helt okej, inte sa djupgaende men avslappnande pa nat vis. Sedan sa har vi vart pa hotellet och atit lunchen som vi fatt som smakade riktigt gott och nu sitter vi har med varsin farskpressad och tar det lugnt! Jag har ingen aning om vad planerna for kvallen ar, men vi marker vad som hander!

Nu ar vi framme vid slutspurten pa denna resa och jag langtar efter att traffa dom dar hemma som man saknar, men jag kan inte saga att jag langtar hem till min vardag riktigt faktiskt. Jaa, det skulle vara min traning! ;)
Men jag hoppas att jag kommer gora om en sadan har resa nagon gang framover, for det ar underbart! Att inte veta vad som kommer nast, att vanta pa landgang och inte veta om det star rumsraggare dar for att locka till sig besokare eller om man ska ge sig ut pa jakt sjalv. Att njuta av det klara vattnet som glittrar, maten som smalter i munnen, den ljumma kvallsluften som lockar fram en doft av grekland som man bara vill spara i en liten burk och ta med hem och ta fram nar man kanner for det!

Naval, nu orkar inte jag skriva mer har!
Men tacksam for er som orkade ta er igenom detta inlagg, tacktack!
Vi ses snart!
Ta hand om er!
Kramar

Kommentarer
Postat av: Luddis

Låter som du trivs ganska bra! Vi här hemma tycker iaf att det är dags för dig att palta dig hemåt nu! Saknar dig! Love you!

2011-07-12 @ 11:00:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0